
A kiszámíthatóságról annyit, hogy a modell nélkül eddig a pályán töltött évek száma és képzettség (szakvizsga és tudományos fokozat) alapján világosan látszott, hogy ki milyen kategóriába kerül. Az, hogy mennyi lesz a bére 10 év múlva, azt nem lehetett tudni persze. Hogy ez jó-e vagy nem, kérdéses, hiszen ez a rendszer teljesen érdektelen volt a teljesítményre - részint persze azért, mert nincs ember, aki megmondja, hogy a pályán mi is az a teljesítmény. (Nagyjából ezt tükrözte a minőségi bérpótlék halvány összefüggése a teljesítmény képzetével.)
Mi lesz ezután? Az életpálya modell leírása és a Köznevelési törvény szerint vagy sok jó és magasan kvalifikált pedagógusunk lesz és a közoktatás többe kerül majd, vagy nem sikerül a jó és kvalifikált kollégákat a pályán tartani, viszont olcsó lesz a rendszer. Ez az egyszerű modell már kipróbálásra került az 1870-es évek Angliájában. A rendelet tervezet, azonban nem ezt tartalmazza. Először is Pedagógus II. fokozatba 2014-ben összesen 20 000 kolléga kerülhet, Mesterpedagógus fokozatba pedig legfeljebb 2 000. 2015-ben viszont már 50 000 pedagógus lehet Pedagógus II-ben, 8 000 lehet Mesterpedagógus és 750 Kutatótanári besorolású lesz. Ez utóbbival kapcsolatban a rendelet 5.§. (3) kimondja, hogy legfeljebb az összes foglalkoztatott 1%-a tartozhat a legmagasabb kategóriába...
Mi van, ha több lesz a Mesterpedagógus és Kutató tanár kritériumoknak megfelelő kolléga? Először is kérelmezni kell az átsorolást, majd az OH és OFI elbírálja a kérelmeket. Mi alapján? Nos, a helyes megfejtők között értékes ajándékokat sorsolunk ki.