A szakvéleményben olvasható javaslatok összhangban vannak egy másik fontos fejlődés pszichológiai fogalom aktualizálásával: a kritikus fejlődési periódus fogalmával.
Kritikus periódus az a fejlődési szakasz, amelyben a szervezet leginkább – optimálisan-kész bizonyos készségekre vonatkozó válaszminták megtanulására.
Például a nyelvi fejlődés optimális kialakulásához meghatározott életkorban- legkésőbb 7 éves korig – megszerzett nyelvi tapasztalatokra van szükség.
Másik példa a korai fejlesztés alapelve: például az idegrendszer méhen kívüli fejlődésének szakasza kb. egy, másfél éves korig tart. Vagyis a korai neurológiai sérülések felismerését követő fejlesztése korai beavatkozással a leghatékonyabb eredményre vezet abban a kritikus periódusban, amikor a szervezet fejlődése amúgy is erre „koncentrál”.
De gondolhatunk a mozgásfejlődésre is, amely nagy vonalakban a csecsemőkori mozgásfejlődéssel indul (kúszás, mászás) kezdetben szoros összefüggésben az idegrendszeri éréssel-ugyanakkor 6, legkésőbb 8 éves korra megszilárdulnak, kialakulnak a mozgásminták, ekkor a finommozgás kritikus érési periódusa következik. Nem véletlen, hogy a mozgásfejlesztés optimális hatékonyságát akkor éri el, ha minél korábban kezdve, majd folyamatosan az óvodás korosztályban kb. 6- 8 éves korig végezzük. A kritikus periódusán túllépve hatékonysága fokozatosan csökken.
A mozgásfejlesztés fontosságát mutatja be az itt ajánlott 4 perces videó (letöltése kis időt igényel, addig javasoljuk a vonatkozó cikk elolvasását) - a gyakorlatok még kisiskolás korban is segítenek.
Ugyanígy a grafomotoros fejlődés, érés csúcsideje a 6 - 8 éves kor, - a kéz csontjainak végleges formája anatómiailag ekkor alakul ki - az írástanulás optimális ideje tehát ekkor hatékony igazán. Ezért is mondják a szakemberek, hogy felesleges gyakoroltatni a „szép rajzolást,” íráselemeket az oviban, ekkor még magától érik a készség, és előtte van az érési „csúcsnak” a kritikus periódusnak. Külön eljárás illeti meg a balkezes gyermeket, az ő spontán fejlődését az iskolai sikeresség érdekében különösen figyelemmel kell kisérni, segíteni.
Természetesen a gyereke fejlődési üteme különböző a normális fejlődés keretein belül is, tehát a normális érés kritikus periódusainak tól - ig határait rugalmasan kell értenünk. Összefoglalásként: Ezért állhat elő az az eset, hogy egyébként értelmes elsős tanítványunk rém rondán ír, alig tudja tartani a vonalközöket. Ilyenkor hiába gyakoroltatjuk még és még többet, hiszen a kis keze még nem képes betalálni az elsős füzet szigorú vonalai közé. Mindenki jobban jár, ha szélesebb vonalazású füzetet készítünk számára ( másológéppel nagyítva, vagy a gyengénlátók füzeteit használva), kis idő mulva magától is beérik ez a funkció. Ha foglalkoztatni akarjuk, jobb, ha az írj még két sort, de szépen! utasítás helyett Hamupipőkét játszunk, és a finommozgás fejlesztésére, lencsét, babot válogat a gyermek vagy más kézügyesítő játékot adunk neki. Kérjük végezze el a leckéhez tartozó gyakorlatot!
Kép forrása: www.ungarische-mission.de