Helytelen média használat
Számos pszichológiai kutatás, vizsgálódás szól a média gyerekekre gyakorolt veszélyeiről. Itt elsősorban az agresszív minták elsajátításáról esik szó. Gondoljunk csak azokra a rajzfilmekre, ahol a másik elpusztításának változatos módszereit, technikáit láthatjuk, és a történet esetleges humora, irracionalitása a gyerek számára még nem érthető. Vagy a gyilkolós számítógépes játékokra, mindenki ismer ilyeneket.
Ugyanakkor mindenki ismeri a Piroska és a farkas, a Három kismalac vagy akár a Hamlini flótás című meséket, ahol az élve megevéstől kezdve, a forróvizes kínzáson át, a gyerekeket a folyóba flőtéző, bosszúszomjas tömeggyilkosig sokféle és nem éppen épületes jelenet szerepel, sokszor nagy részletességgel kidolgozott illusztrációkkal.
Ha igazuk lenne a pszichológusoknak és direkt hatása lenne a médiának a gyermekek világnézetére, akkor a Harry Potter filmek hatására a magyar cirokseprű export a magasba szökött volna és tele lenne az újság a világ minden táján a panellakások ablakából seprűn kiugró gyermekek tragédiájával. Mitől működik, működne másként a Carmegeddon, vagy a hírhedt GTA számítógépes játék, amelyekben minél több embert kell elütni az utcán?? Ha szép filmeket és játékokat játszunk, akkor kevesebb az agresszió?
Függőség. Miért nagyobb gond az, ha a gyerek a számítógép rabja lesz, mintha éjjel is a takarója alatt könyvet olvasna? Vagy amint egy kis ideje van, rohanna focizni?
Nagy kérdések ezek, amin érdemes elgondolkodni, amelyhez információt kaphat a pszichológiai kutatások köréből.
Mit tehet a szülő?
Ha a válasz inkább az, hogy az agressziót közvetítő filmek károsak, a túlzott számítógéphasználat pedig személyiségromboló, akkor meg lehet próbálni fogyasztói szokásokat kialakítani. Minél kisebb korban, minél kevesebb, rövidebb ideig tartó, 1-2 féle kedvenc mese, a szülővel közös nézése, az együttesség élményét adja a történet, mese varázslata mellett. Legjobb, ha eleinte nem Tv-t, hanem csak kiválasztott DVD-t, netán videokazettát néz a gyermek.
Később lehet kicsit többet, szintén szülő által kiválasztott rövid epizódfilmet, általa engedett tartalommal, igényességre törekvő mesecsatornán, de inkább DVD, videofilm ajánlott.
A számítógépen a legkisebbeknek, 3-4 évesen színező játékok használatát tartom adekvátnak, 15-20 percnél nem hosszabb időtartamban. Aztán a továbbiakban a szülők már válogathatnak sokféle, jól kitalált, igényes mesés játék programok között. Arról nem beszélve, hogy az okos, érdeklődő gyereknek az egészséges kíváncsisága okán, a bármilyen tanulási zavar előjeleit mutató gyerkőcnek pedig emiatt külön ajánlhatóak izgalmas és ugyanakkor fejlesztő játékok sokasága, igényesen kifejlesztett változata.
A lényeg a fokozatosság elve, és az igényes, kritikus médiafogyasztóvá nevelés. Ennél többet nem tehetünk, véleményem szerint, de ha ezt megtesszük, azzal nagyon sokat adunk a gyermekünknek. Közösen megbeszéljük a látottakat, az élmény közös, ugyanakkor segíthetünk megemészteni olyan információt a gyereknek, amit még nem tud magától értelmezni. Kritikánk megfogalmazásával az igénytelen, hamis tartalmakkal szemben pedig ráneveljük a differenciált médiafogyasztásra, a látott, hallott, kapott tartalmak értékelésére.
Gyógypedagógus barátnőm vezette be kisfiánál azt a módszert, hogy előre megvették a következő havi gyerekcsatorna műsorújságát, és közös programként, anya-fia kupaktanáccsal, demokratikus megbeszélésen döntötték el, mi az, amit megnéznek ebből - lehetőleg közösen, - és mikor.
Nagyon ötletes módszernek tartom: hiszen így teljesen ellenőrizhetővé vált a gyerek tévézése, világos kereteket teremtettek, ami mindkettejüknek megfelelt. A lényeg, a keretek megteremtése, a mit, és a „-tól -ig" meghatározása minden életkorban, mind a számítógép használata, mind a tv nézés esetén.
Optimizmussal szemlélve ezt a folyamatot, azt gondolom, a serdülőkorra ebben is - mint az élet más területein is - a szülő, ha addig gondosan odafigyelt, vezette, nevelte gyermekét az elektronikus játék és média helyes használatára, elengedheti „gyermeke kezét", és nyugodt lehet, hogy már nem nagyon fog letévedni a helyes útról. (Ha mégis, visszatalál...)
Feladatként nézzen meg két filmrészletet, és véleményéről készítsen feljegyzést a megadott szempontok alapján. A feljegyzését mentse el saját gépére, mert szüksége lesz rá az egység során többször is!